21-23 листопада в м. Києві відбулась звітно-виборна та щорічна Конференція Української бібліотечної асоціації "Бібліотек@: відкритість, творчість, інновації", у якій взяли участь понад 200 фахівців бібліотечно-інформаційної сфери з усієї України. Бібліотечна громада Чернігівщини була представлена Аліференко І. (голова ЧОВ УБА), Латамарчук М. (заст. голови ЧОВ УБА) та Даценко В. (провідний бібліотекар).
21 листопада у Київському міському будинку вчителя відбулася урочиста церемонія вручення нагород і відзнак УБА, а також звітно-виборна конференція Української бібліотечної асоціації.
Президент УБА Шевченко І. представила членам УБА та широкій бібліотечній громаді звіт Президії УБА про роботу у 2010-2012 рр., наголосивши про те, що за останні три роки УБА продовжувала закріплюватися у ролі провідної громадської спільноти, що опікується покращенням стану бібліотечно-інформаційної галузі і спрямовує свої зусилля на розвиток і функціонування в Україні відкритого інформаційного суспільства. Пріоритетною була і залишається співпраця з органами влади. За останні три роки Президією УБА було підготовлено та направлено до центральних органів виконавчої влади близько 30 листів з пропозиціями змін до законодавства про державні закупівлі, передбачення у бюджеті коштів на поповнення фондів бібліотек, необхідність віднесення до захищених статей бюджету видатків, передбачених на придбання книг, періодичних видань та Інтернет-зв’язку, інші питання.
На сайті УБА систематично надавалася інформація про громадські обговорення проектів важливих документів, що створювало умови залучення членів УБА до процесу прийняття регуляторних актів.
УБА сприяла формуванню позитивного іміджу книгозбірень, підвищенню престижу професії бібліотекаря. Це досягалося шляхом реалізації низки проектів і заходів, метою яких були розвиток та підтримка інновацій, орієнтованих на впровадження і використання сучасних інформаційних технологій у бібліотеках, розширення послуг та ресурсів для користувачів.
Задля забезпечення інтересів читачів та працівників бібліотек, усвідомлення суспільством пріоритету бібліотеки як осередку культури, УБА активно реалізовувала програми співпраці з видавництвами, книгорозповсюджувачами, активно здійснювала виставкову та презентаційну діяльність, брала участь та пропагувала акції на підтримку та розповсюдження читання, збору книжок для сільських бібліотек, створення відеофільмів.
Ще одним з основних напрямів роботи УБА було вдосконалення системи безперервної професійної освіти та надання підтримки кадровому забезпеченню галузі.
На особливу увагу заслуговує активна комунікативна політика Асоціації в останні роки (розширення присутності УБА у соціальних мережах, рекламні видання, прес-конференції, інтерв’ю, статті у провідних періодичних видань тощо).
На новий рівень вийшла міжнародна діяльність УБА. Членство в ІФЛА, можливості для участі у конференціях, проектах та програмах ІФЛА, робота у постійних комітетах і робочих групах ІФЛА – все це в арсеналі УБА сьогодні.
Про ці та інші напрями роботи, здобутки та досвід УБА всі бажаючі можуть дізнатися, ознайомившись зі Звітом Президії УБА про роботу у 2010-2012 роках в його паперовому варіанті, який було надано всім учасникам звітно-виборної конференції УБА.
В обговоренні підсумків роботи за звітний період взяли участь Т. Вилегжаніна, В. Пашкова (віце-президенти УБА), Н. Богза, В. Ярощук (голови регіональних відділень УБА), О. Бобришева, М. Вірстюк (члени Студентської секції та Секції з адвокації), І. Степурін, А. Журавльова (партнери Асоціації). За підсумками виборів одноголосно Президентом на другий термін з листопада 2012 по листопад 2015 рр. було обрано Шевченко Ірину Олександрівну, а склад нової Президії дещо розширився – з 13 до 15 членів за рахунок представників регіональних відділень Асоціації.
До нового складу Президії УБА була обрано голову нашого регіонального відділення – Аліференко І. Вітаємо Інну Михайлівну! Бажаємо успіхів в роботі на благо нашій бібліотечній громаді.
Одним з важливих напрямків роботи УБА – сприяння розбудові правового суспільства, створення умов доступності та прозорості рішень влади для громадськості шляхом розбудови мережі пунктів доступу громадян (ПДГ) до офіційної інформації у публічних бібліотеках України. Цьому напрямку роботи присвячений проект УБА "Інформація органів влади для громадян у публічній бібліотеці: пошук, доступ, консультування", анонсування якого відбулося на Міжнародній конференції "Крим 2009". В 2012 р. на четвертому етапі проекту Пункти Доступу Громадян (ПДГ) діють у 709 бібліотеках України. Своїм досвідом з обслуговування користувачів офіційною інформацією поділилися наші колеги з Ровененської, Донецької, Кіровоградської та Тернопільської областей (Р. Артемчук, Н. Шпакова, І. Хоменко, С. Воробель) на спеціальному семінарі "Новий етап проекту УБА з розвитку Мережі пунктів доступу громадян до офіційної інформації у бібліотеках", який був організований спільно з Програмою сприяння Парламенту ІІ, який також пройшов в першій день конференції на базі Державної науково-педагогічної бібліотеки України ім. В.О. Сухомлинського.
22 листопада учасників Конференції приймала Національна парламентська бібліотека України, де пройшло пленарне і секційні засідання Конференції. На пленарному засіданні провідні вчені та фахівці галузі обговорювали етичні засади бібліотечної професії, мотиваційну складову у сфері професійної бібліотечної діяльності, інформаційну діяльність ГО "Асоціація бібліотек Вінниччини", процесну-орієнтовну бібліотеку, шлях електронної книжки в бібліотеці, роботу дітей-волонтерів в бібліотеках Херсонщини, використання медіа в популяризації бібліотек.
Пров. бібліотекар Чернігівської ОУНБ ім. В.Г. Короленка Даценко Віталій представив звіт про участь у міжнародній ініціативі Cycling for libraries в країнах Балтії (2012).
Крім того, на пленарному засіданні Національна парламентська бібліотека України презентувала нове видання – календар знаменних дат "Дати і події: перше півріччя 2013року", який складається з фактографічних довідок про ювілеї видатних особистостей України та світу, знаменні дати, відомостей про дні заснування установ, закладів, населених пунктів України, про державні, професійні та інші свята, ювілеї, дні пам’яті тощо.
Відповідно до Програми УБА з адвокації "Через бібліотеки – до знань!" (2008 р.) УБА розпочала проведення громадських обговорень (зустрічей, слухань) під загальною назвою "Бібліотека – центр громади", проведеннях яких стартувало у 2011 році і продовжувалося у 2012рр. Сьогодні громадські обговорення проведені в 7 областях. На панельній презентації "Бібліотека - громада: відкритий простір", яка відбулася після пленарного засідання свій досвід з проведення громадських обговорень та їх результати представили колеги з ОУНБ м. Хмельницького, м. Дніпропетровська, м. Луганська, м. Рівне. Так , наприклад, в Ровенської області у громадських обговореннях взяло участь 12% населення (134 тис. 227 чол.). Як показало опитування, 100% респондентів вважають, що бібліотека необхідна за місцем проживання. 87% опитаних вказали на недоступність бібліотек для інвалідів, літніх людей з проблемами опорно-рухового апарату і підкреслили необхідність пристосування приміщень для відвідування людей з обмеженими фізичними можливостями. На думку громади, кожна друга бібліотека області потребує ремонту. Переважна більшість опитаних (85%) вважають необхідною комп’ютеризацію бібліотек та обладнання їх сканерами, принтерами, мультимедійним оснащенням, підключенням до Інтернету. За результатами обговорення були складені рекомендації органам місцевого самоврядування та бібліотекам і ЦБС щодо врахування думки громади з приводу модернізації бібліотек області.
Бібліотекарі Дніпропетровської області вивчили думку про роль бібліотек у житті громади понад 400 тис. осіб або 12% населення області. Опитування проводилося на вулицях міст і сіл області, на дитячих майданчиках, біля супермаркетів та на міських ринках, у парках культури та відпочинку, на залізничних та автовокзалах, через мережу Інтернет, у фокус-групах, телефоном та за допомогою скриньок для побажань. Бібліотеки регіону також організували ряд PR – кампаній та промо-акцій до днів міст і районів області, Дня захисту дітей, Всеукраїнського дня бібліотек тощо. На підсумковому засіданні "круглого столу" представниками партнерів, громадських організацій, творчих спілок, культурних осередків було висловлено цілий ряд конструктивних пропозицій щодо впровадження нових бібліотечних сервісів та реалізації спільних суспільно значимих проектів, прийнято відповідне звернення.
Після перерви на розширеному засіданні керівників секцій та голів регіональних відділень УБА були обговорені наслідки проекту ІФЛА "Розбудова потужних бібліотечних асоціацій" для Української бібліотечної асоціації, а також питання розбудови УБА та стратегічні ініціативи.
В рамках "Молодіжного конструктора" було розглянуто інноваційне планування розвитку та підтримки молодіжних ініціатив в УБА.
На третій день Конференції учасники долучилися до роботи ІІІ Міжнародного форуму "Проблеми розвитку інформаційного суспільства" на базі НТБ ім. Г.І. Денисенка НТУУ "КПІ", акцентувавши свою увагу на питаннях розвитку електронних бібліотек та ефективного використання електронних ресурсів у книгозбірнях.
Отже, щорічну Конференцію УБА по праву можна вважати бібліотечною подією року, адже вона збирає фахівців, відданих розвиткові бібліотечної справи, освіти та культури України. Дискусії та обмін досвідом, які відбувались під час Конференції, сприятимуть подальшому розвитку інформаційного суспільства, національних інформаційних ресурсів, якісних бібліотечних послуг та вільному доступу до інформації.
21 листопада у Київському міському будинку вчителя відбулася урочиста церемонія вручення нагород і відзнак УБА, а також звітно-виборна конференція Української бібліотечної асоціації.
Президент УБА Шевченко І. представила членам УБА та широкій бібліотечній громаді звіт Президії УБА про роботу у 2010-2012 рр., наголосивши про те, що за останні три роки УБА продовжувала закріплюватися у ролі провідної громадської спільноти, що опікується покращенням стану бібліотечно-інформаційної галузі і спрямовує свої зусилля на розвиток і функціонування в Україні відкритого інформаційного суспільства. Пріоритетною була і залишається співпраця з органами влади. За останні три роки Президією УБА було підготовлено та направлено до центральних органів виконавчої влади близько 30 листів з пропозиціями змін до законодавства про державні закупівлі, передбачення у бюджеті коштів на поповнення фондів бібліотек, необхідність віднесення до захищених статей бюджету видатків, передбачених на придбання книг, періодичних видань та Інтернет-зв’язку, інші питання.
На сайті УБА систематично надавалася інформація про громадські обговорення проектів важливих документів, що створювало умови залучення членів УБА до процесу прийняття регуляторних актів.
УБА сприяла формуванню позитивного іміджу книгозбірень, підвищенню престижу професії бібліотекаря. Це досягалося шляхом реалізації низки проектів і заходів, метою яких були розвиток та підтримка інновацій, орієнтованих на впровадження і використання сучасних інформаційних технологій у бібліотеках, розширення послуг та ресурсів для користувачів.
Задля забезпечення інтересів читачів та працівників бібліотек, усвідомлення суспільством пріоритету бібліотеки як осередку культури, УБА активно реалізовувала програми співпраці з видавництвами, книгорозповсюджувачами, активно здійснювала виставкову та презентаційну діяльність, брала участь та пропагувала акції на підтримку та розповсюдження читання, збору книжок для сільських бібліотек, створення відеофільмів.
Ще одним з основних напрямів роботи УБА було вдосконалення системи безперервної професійної освіти та надання підтримки кадровому забезпеченню галузі.
На особливу увагу заслуговує активна комунікативна політика Асоціації в останні роки (розширення присутності УБА у соціальних мережах, рекламні видання, прес-конференції, інтерв’ю, статті у провідних періодичних видань тощо).
На новий рівень вийшла міжнародна діяльність УБА. Членство в ІФЛА, можливості для участі у конференціях, проектах та програмах ІФЛА, робота у постійних комітетах і робочих групах ІФЛА – все це в арсеналі УБА сьогодні.
Про ці та інші напрями роботи, здобутки та досвід УБА всі бажаючі можуть дізнатися, ознайомившись зі Звітом Президії УБА про роботу у 2010-2012 роках в його паперовому варіанті, який було надано всім учасникам звітно-виборної конференції УБА.
В обговоренні підсумків роботи за звітний період взяли участь Т. Вилегжаніна, В. Пашкова (віце-президенти УБА), Н. Богза, В. Ярощук (голови регіональних відділень УБА), О. Бобришева, М. Вірстюк (члени Студентської секції та Секції з адвокації), І. Степурін, А. Журавльова (партнери Асоціації). За підсумками виборів одноголосно Президентом на другий термін з листопада 2012 по листопад 2015 рр. було обрано Шевченко Ірину Олександрівну, а склад нової Президії дещо розширився – з 13 до 15 членів за рахунок представників регіональних відділень Асоціації.
До нового складу Президії УБА була обрано голову нашого регіонального відділення – Аліференко І. Вітаємо Інну Михайлівну! Бажаємо успіхів в роботі на благо нашій бібліотечній громаді.
Одним з важливих напрямків роботи УБА – сприяння розбудові правового суспільства, створення умов доступності та прозорості рішень влади для громадськості шляхом розбудови мережі пунктів доступу громадян (ПДГ) до офіційної інформації у публічних бібліотеках України. Цьому напрямку роботи присвячений проект УБА "Інформація органів влади для громадян у публічній бібліотеці: пошук, доступ, консультування", анонсування якого відбулося на Міжнародній конференції "Крим 2009". В 2012 р. на четвертому етапі проекту Пункти Доступу Громадян (ПДГ) діють у 709 бібліотеках України. Своїм досвідом з обслуговування користувачів офіційною інформацією поділилися наші колеги з Ровененської, Донецької, Кіровоградської та Тернопільської областей (Р. Артемчук, Н. Шпакова, І. Хоменко, С. Воробель) на спеціальному семінарі "Новий етап проекту УБА з розвитку Мережі пунктів доступу громадян до офіційної інформації у бібліотеках", який був організований спільно з Програмою сприяння Парламенту ІІ, який також пройшов в першій день конференції на базі Державної науково-педагогічної бібліотеки України ім. В.О. Сухомлинського.
22 листопада учасників Конференції приймала Національна парламентська бібліотека України, де пройшло пленарне і секційні засідання Конференції. На пленарному засіданні провідні вчені та фахівці галузі обговорювали етичні засади бібліотечної професії, мотиваційну складову у сфері професійної бібліотечної діяльності, інформаційну діяльність ГО "Асоціація бібліотек Вінниччини", процесну-орієнтовну бібліотеку, шлях електронної книжки в бібліотеці, роботу дітей-волонтерів в бібліотеках Херсонщини, використання медіа в популяризації бібліотек.
Пров. бібліотекар Чернігівської ОУНБ ім. В.Г. Короленка Даценко Віталій представив звіт про участь у міжнародній ініціативі Cycling for libraries в країнах Балтії (2012).
Крім того, на пленарному засіданні Національна парламентська бібліотека України презентувала нове видання – календар знаменних дат "Дати і події: перше півріччя 2013року", який складається з фактографічних довідок про ювілеї видатних особистостей України та світу, знаменні дати, відомостей про дні заснування установ, закладів, населених пунктів України, про державні, професійні та інші свята, ювілеї, дні пам’яті тощо.
Відповідно до Програми УБА з адвокації "Через бібліотеки – до знань!" (2008 р.) УБА розпочала проведення громадських обговорень (зустрічей, слухань) під загальною назвою "Бібліотека – центр громади", проведеннях яких стартувало у 2011 році і продовжувалося у 2012рр. Сьогодні громадські обговорення проведені в 7 областях. На панельній презентації "Бібліотека - громада: відкритий простір", яка відбулася після пленарного засідання свій досвід з проведення громадських обговорень та їх результати представили колеги з ОУНБ м. Хмельницького, м. Дніпропетровська, м. Луганська, м. Рівне. Так , наприклад, в Ровенської області у громадських обговореннях взяло участь 12% населення (134 тис. 227 чол.). Як показало опитування, 100% респондентів вважають, що бібліотека необхідна за місцем проживання. 87% опитаних вказали на недоступність бібліотек для інвалідів, літніх людей з проблемами опорно-рухового апарату і підкреслили необхідність пристосування приміщень для відвідування людей з обмеженими фізичними можливостями. На думку громади, кожна друга бібліотека області потребує ремонту. Переважна більшість опитаних (85%) вважають необхідною комп’ютеризацію бібліотек та обладнання їх сканерами, принтерами, мультимедійним оснащенням, підключенням до Інтернету. За результатами обговорення були складені рекомендації органам місцевого самоврядування та бібліотекам і ЦБС щодо врахування думки громади з приводу модернізації бібліотек області.
Бібліотекарі Дніпропетровської області вивчили думку про роль бібліотек у житті громади понад 400 тис. осіб або 12% населення області. Опитування проводилося на вулицях міст і сіл області, на дитячих майданчиках, біля супермаркетів та на міських ринках, у парках культури та відпочинку, на залізничних та автовокзалах, через мережу Інтернет, у фокус-групах, телефоном та за допомогою скриньок для побажань. Бібліотеки регіону також організували ряд PR – кампаній та промо-акцій до днів міст і районів області, Дня захисту дітей, Всеукраїнського дня бібліотек тощо. На підсумковому засіданні "круглого столу" представниками партнерів, громадських організацій, творчих спілок, культурних осередків було висловлено цілий ряд конструктивних пропозицій щодо впровадження нових бібліотечних сервісів та реалізації спільних суспільно значимих проектів, прийнято відповідне звернення.
Після перерви на розширеному засіданні керівників секцій та голів регіональних відділень УБА були обговорені наслідки проекту ІФЛА "Розбудова потужних бібліотечних асоціацій" для Української бібліотечної асоціації, а також питання розбудови УБА та стратегічні ініціативи.
В рамках "Молодіжного конструктора" було розглянуто інноваційне планування розвитку та підтримки молодіжних ініціатив в УБА.
На третій день Конференції учасники долучилися до роботи ІІІ Міжнародного форуму "Проблеми розвитку інформаційного суспільства" на базі НТБ ім. Г.І. Денисенка НТУУ "КПІ", акцентувавши свою увагу на питаннях розвитку електронних бібліотек та ефективного використання електронних ресурсів у книгозбірнях.
Отже, щорічну Конференцію УБА по праву можна вважати бібліотечною подією року, адже вона збирає фахівців, відданих розвиткові бібліотечної справи, освіти та культури України. Дискусії та обмін досвідом, які відбувались під час Конференції, сприятимуть подальшому розвитку інформаційного суспільства, національних інформаційних ресурсів, якісних бібліотечних послуг та вільному доступу до інформації.
Дякуємо за інформацію, захід дійсно цікавий та корисний. Хотілось тільки зробити маленьке уточнення: у м. Харкові немає Харківської ДНБ ім. В.Г. Короленка. Якщо Ви мали на увазі Харківську державну наукову бібліотеку ім. В.Г. Короленка, то її абревіатура ХДНБ ім. В.Г. Короленка.
ВідповістиВидалити